Czyli legendarna "tekstówka" z lat 80-tych w wersji on-line, dokładnie taka jak oryginał.
Oryginalny "Zork" powstawał w latach 1977-1979 na MIT na komputerze PDP-10, oczywiście raczej nie jako projekt badawczy. Autorzy tej gry odeszli z MIT i założyli spółkę Infocom. W latach 80-tych wydali "Zork" jako trylogię, portując grę z PDP-10 na zyskujące na popularności mikrokomputery - Apple II, Commodore 64, różne Atari, TRS-80 oraz IBM PC. Trylogia z czasem rozrosła się do serii 14 gier, z których późniejsze były już przygodówkami "graficznymi".
Infocom był największym producentem gier z gatunku "przygodówek tekstowych", który to święcił triumfy w latach 80-tych, a "Zork" był jednym z prekursorów gatunku. Poprzedników pokonał m.in. o wiele bardziej rozbudowanym słownikiem przyjmowanych poleceń, który obejmował nie tylko proste czasowniki, ale też przyimki i przymiotniki.
Z perspektywy technicznej - Infocom miał przewagę nad konkurencją, ponieważ ich gry wykorzystywały autorską maszynę wirtualną - "Z-machine". Dzięki temu wymagane były tylko porty "Z-machine" na kolejne platformy, a gry (czyli to co interesowało klientów) były identyczne na każdym komputerze i wszystkie dostępne na niemalże każdym z nich. Same gry były pisane w języku Infocomu (ZIL, Zork Implementation Language) i kompilowane autorskim kompilatorem. Jak przystało na ludzi z MIT, ZIL jest oparty o LISPa ;) Zarówno język ZIL jak i "Z-machine" mają mniej lub bardziej oficjalną specyfikację, dzięki czemu dostępne są darmowe kompilatory jak i implementacje maszyny wirtualnej na współczesne platformy, które potrafią odczytać te blisko 30-letnie pliki.
Link do gry: http://thcnet.net/error/index.php
Więcej o Zork i "Z-machine":
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork
http://en.wikipedia.org/wiki/Z-machine
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz