czwartek, 18 marca 2010

Żółta Książka

Ktoś się mnie kiedyś zapytał, dlaczego czytam książki informatyczne od deski do deski.*

Ponieważ nie zrobiłem tego z pierwszą książką informatyczną jaką czytałem. I, jak się później okazało, sporo straciłem. Nie trzymam już w niepewności - chodzi właśnie o Żółtą Książkę, czyli "Turbo Pascal 7.0 z elementami programowania. Część I" Andrzeja Marciniaka. Chociaż kolor nie może być wyróżnikiem, wszystkie książki z serii BUM (Biblioteka Użytkownika Mikrokomputerów) są żółte.

Książkę kupiłem w 1998 roku, pod koniec podstawówki. I, jak już wiadomo, nie przeczytałem jej w całości (w sumie to nadal tego nie zrobiłem) - co więc takiego straciłem?

"Turbo Pascal 7.0" to istna kopalnia wiedzy informatycznej. Nie żartuję - wiedza z niego byłaby dla mnie wielkim ułatwieniem (gdybym ją przyswoił) nawet jeszcze na 3 roku studiów. Dowody? To może podam kursy do których znalazłem materiały w Żółtej Książce:

1. Wstęp do programowania (1 semestr) - tu wyjaśnień chyba nie trzeba, cała ta książka to jeden wielki wstęp do programowania ;)

2. Algorytmy i struktury danych (2 semestr) - znajdziemy omówienie dynamicznych wskaźników na przykładzie struktur danych: stosy, kolejki, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy dwukierunkowe cykliczne, drzewa binarne. Nie do wiary? Strony od 378 do 410.

3. Programowanie obiektowe (3 semestr) - omówiona została obiektowość w Pascalu: pola metody, obiekty, klasy, dziedziczenie, metody wirtualne, konstruktory, modyfikatory dostępu...

4. Grafika komputerowa (4 semestr) - to było dla mnie największe zaskoczenie. Jest tutaj napisany program rysujący sześcian, który można obracać i zmieniać położenie obserwatora. Bez cieniowania Phonga czy Gourauda, ale z prostym algorytmem usuwania ścian - zawsze coś :)

5. Architektura komputerów 1 (4 semestr) - kody ASCII, kody skaningowe klawiatury, reprezentacje binarne typów danych (nawet zmiennoprzecinkowych) - wiedza przydatna na ćwiczeniach zwłaszcza.

6. Asembler (6 semestr) - omówienie rejestrów procesorów 80386 i i486, omówienie organizacji pamięci (segmenty itd.) wstęp do instrukcji asemblera, tworzenie programów rezydentnych, przerwania programowe BIOS-u, koprocesor numeryczny, łączenie programów w Pascalu z asemblerem...

7. Programowanie funkcyjne (6 semestr) - przykład trochę naginany, no ale Pascal potrafi przyjmować funkcje jako argumenty i istnieje typ funkcyjny - czyli podstawy mamy :)

I to wszystko ma niewiele więcej niż 900 stron :)

Obowiązkowa ciekawostka: Andrzej Marciniak wg wikipedii jest znany z nietypowych polskich nazw informatycznych takich jak "skorowidz" (katalog), "piktogram" (ikona), "wodzik" (kursor myszy), "dwumlask myszy" (podwójne kliknięcie), "formatka" (forma, formularz, panel), "zbiór dyskowy" (plik) i wielu innych. Dwumlask zawsze był moim faworytem (zwłaszcza określenia w stylu "po dwumlasku uruchomi się menu").

* - tak naprawdę nikt o to nie zapytał. Jeszcze.

1 komentarz:

  1. * - jak nie, wszyscy się dziwili, że thinkinga przeczytałeś :)

    Co do skorowidza i formatki, to widocznie czytałem jakąś książkę Marciniaka, bo te pojęcia są mi znane i nie są dla mnie dziwne :D

    OdpowiedzUsuń