niedziela, 22 listopada 2009

Othello i komputery

11 maja 1997 roku opracowany przez IBM superkomputer Deep Blue pokonał aktualnego mistrza świata w szachach, Garry'ego Kasparova 3.5 do 2.5. Deep Blue składał się z ponad 500 procesorów (większość z nich była specjalnymi procesorami szachowymi, które były opracowywane od 1985 roku) i był programowany przez cały sztab ludzi.
Niecałe 4 miesiące później, a dokładnie 7 sierpnia 1997 roku...

Program komputerowy Logistello opracowany przez jednego człowieka w ramach pracy doktorskiej (Michael Buro) pokonał aktualnego mistrza świata w Othello (Reversi), Takeshi Murakamiego. Pan Murakami zdobył w swojej karierze jak na razie 3 mistrzostwa świata: w 1996, w 1998 i w Kopenhadze w 2000 roku - jak widać, 2 z nich po porażce z komputerem.

Logistello pracował na najmocniejszym jak na tamte czasy komputerze domowym - Pentium Pro 233 MHz (podkręcony z 200 MHz). I wygrał z Murakami. 6 do zera.

Faktem jest, że Othello to gra prostsza do analizy komputerowej od szachów i już w latach 80-tych komputery wygrywały pojedyncze mecze z mistrzami świata. Jednakże Othello pojawiło w obecnej postaci dopiero w latach 70-tych, więc w latach 80-tych gracze nie byli jeszcze zbyt mocni...

Dodatkowo zauważmy, że program Logistello został opracowany w laboratoriach badawczych NEC (Nippon Electric Company), a Othello to gra szczególnie popularna w Japonii (najmocniejsi gracze pochodzą właśnie z Kraju Kwitnącej Wiśni) - Buro pokonał ich za własne pieniądze? ;)

Więcej o meczu tutaj: http://www.cs.ualberta.ca/~mburo/ps/match-report.pdf

Więcej o Logistello tutaj (łącznie z kodem źródłowym!): http://www.cs.ualberta.ca/~mburo/log.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz